Friday, October 31, 2008

Toeval?


Woensdag schreef ik over de Beatrixschool in Harfsen en dat ik daar schaakles ga geven. Die zelfde woensdag bezocht Jan Dullaart me en kreeg ik van hem het prachtige boek (2 delen) ‘Bloedband’van Cornelia Sophia Haverkort. Zij begint haar boek met een beschrijving van ‘Het Schaakspel’van Sofonisba Anquissola uit 1555. Toeval?
Zelf schreef ik over dit schilderij en de kunstenares 7 mei 2005. Haverkort weet gelukkig meer. Het jongste zusje Europa kijkt naar Minerva die de zet van de oudste Lucia afwacht. Wat ik niet wist is het belang van de vrouw rechtsboven, zij is de chaperonne van Sofonisba. Een vrouw als de schilderes kon zich niet zonder begeleiding buiten begeven. Zij toont haar chaperonne als bewijs van haar deugdzaamheid. Het kustwerk is 72 bij 97 cm, olie op doek en hangt in het Nationaal Museum van Poznan.
De schakers zien dat het veld rechtsvoor niet wit is. Het is echter twijfelachtig of die spelregel in de 16eeuw algemeen was.

No comments: